KIRUNA’da Yaşanan Sismik Olay Sonrası İnceleme
Emesent Hovermap teknolojisi, LKAB'ın Kiruna madenindeki göçük denetimlerinin hızlı ve güvenli bir şekilde tamamlamasına yardımcı oldu.
İsveçli madencilik şirketi LKAB, küresel çelik pazarı için demir cevheri üretmekte ve işlemektedir. Kiruna kentinin kuzeyinde yer alan maden ocağı 1898'de üretime başladı. Bugün, yılda yaklaşık 27 milyon ton demir cevheri üreten dünyanın en büyük yer altı demir cevheri madenidir.
Zorluk:Sismik Olay Sonrasında Güvenli Bir Şekilde Ölçüm Faaliyetlerinin Gerçekleştirilmesi
17 Mayıs 2020'de LKAB Kiruna Madeni, sahanın derinliklerinde önemli ölçüde göçük oluşmasına neden olan sismik bir olay yaşadı. Maden hemen kapatıldı ve maden yöneticileri hasarı en iyi nasıl değerlendireceklerini belirlemeye başladı.
Tarihsel olarak, madencilik şirketleri bu durumlarda ölçümleri sahada mümkün olan yerlere ulaşarak notlarla , çizimlerle ve fotoğraflar çekerek yapmak zorunda kalırlardı. Bu denetimler tehlikeli olmanın yanı sıra yoğun emek gerektiren, ciddi zaman alan ve genelde doğru sonuca ulaştırmayan faaliyetlerdi.
LKAB yönetimi, LKAB çalışanlarının veya yüklenicilerinin güvenliğini riske atmadan kapsamlı ve doğru bir hasar araştırması yapmanın bir yolunu aradı.
"Taramaları LKAB'nin beklediğinden çok daha hızlı tamamladık. LKAB'ın inceleme için belirlediği neredeyse tüm alanlar ilk gün tarandı. Hızlıydık, beklediklerinden çok daha hızlıydık. "
Alexander Paulusson, CEO | AMKVO AB
**AMKVO, Kiruna'daki kilometrelerce kayma boyunca hasarı haritalamak için yüzeyin altında 1.236 metre derinlikte 30'dan fazla uçuş ve elde mobil olarak tarama gerçekleştirdi.
Çözüm: Hovermap
İsveçli uzaktan algılama uzmanı olan Emesent ortağı AMKVO, 31 Mayıs 2020 tarihinden itibaren Kiruna Madeninde hasar incelemeleri yapmak üzere sözleşme imzaladı.
AMKVO, yüzeyin 1236 metre altında bir DJI M210 dronuna veya elde taşınır cihaza monte edilen Hovermap'i kullanarak madendeki hasarı haritalamak için yeraltında dört gün geçirdi. AMKVO, drone ile göçüklerin etrafında uçuşlar yaparak zorlu koşullarda 30 tarama tamamladı. Dar boşluklarda uçmak için AMKVO, Hovermap’in çarpışma önleyici sanal eliptik kalkan özelliğini aktif ederek uçuşları güvenle gerçekleştirdi. Dron uçuşundan kaynaklanan toz, Hovermap’in eşzamanlı navigasyon ve haritalama (SLAM), çarpışmadan kaçınma ve tarama özellikleri üzerinde önemsiz sayılacak derecede olumsuz bir etkiye sahipti.
"Toz uçuşu ya da taramaları etkilemedi. Tozlu alanlarda, taramalarda drone çevresinde gürültü vardı, ancak bunu filtrelemek oldukça kolay oldu. Uçağı göremediğimiz mutlak en kötü koşullarda bile, yine de mükemmel bir tünel taramasına elde edebildik. Hovermap'in ne kadar iyi çalıştığını görünce gerçekten etkilendim."
Alexander Paulusson, CEO | AMKVO AB
Veriler, LKAB maden planlama ve güvenlik ekipleri tarafından analiz edilmek üzere ilgili birime gönderildi.
Üretilen ve Teslim Edilen Ürünler
AMKVO, tesisten ayrılmadan önce onlarca kilometrelik göçük alanlarının haritasını, sahadan fotoğrafları, animasyonları ve coğrafi referanslı nokta bulutu veri setlerini sağladı.
Gelecek Adımları Planlamak İçin Doğru Verilerin Kullanımı
Kiruna Madeni'ni taramak için Hovermap'i kullanmak, LKAB'ın insan güvenliğini riske atmadan meydana gelen sismik olaydan sonraki hasarın doğru şekilde tespit edilmesini haftalar içinde sağladı. Veriler, sahadaki güçlendirmeler ile madendeki hasarlı tesis ve ekipman için gerekli onarımlar dahil olmak üzere iyileştirme planlamasına bilgi vermek için kullanıldı.
Önemli bir sismik olay doğal olarak hatırı sayılır bir medya ve toplum ilgisi yaratır. Zarar hakkında kapsamlı bir bilgiye sahip olmak, LKAB'ın üçüncü kişilere zamanında durum güncellemeleri ve önerilen iyileştirme çizelgeleri sunmasına izin verdi. AMKVO tarafından oluşturulan videolar, LKAB işçilerinin ve Kiruna bölgesinde yaşayanların hasarı ilk elden görmelerine ve madendeki operasyonların yeniden başlaması için gerekli olan işi değerlendirmelerine olanak tanıdı.
LKAB daha sonra İsveç'teki maden sahalarında sürekli kullanım için üç Hovermap tarayıcı daha satın aldı.
**Sismik olay, kaya patlamalarını kilometrelerce heyelan boyunca tetikledi. Doğru 3D veri kümelerine sahip olan LKAB mühendisleri, olaydan sonraki haftalar içinde iyileştirme çalışmalarını planlamaya başlayabildiler.
"Güvenlik her zaman önce gelmelidir. Bu, çalışmanın güvenli ve verimli bir yoludur. İnceleme işini yapan hiç kimse herhangi bir riske maruz kalmayacaktır. Drone uçuşlarından elde edilen verilerin analiz edilmesi, hasar ölçümlerinin eskisinden daha verimli, daha güvenli ve daha hızlı yapılabileceği anlamına geliyor. Güvenlik ve teknoloji açısından, insansız hava araçlarının ve tarayıcıların kullanımı ileriye dönük büyük bir adımı temsil ediyor. "
Per Brannman, LKAB bölüm yöneticisi
AMKVO, coğrafi referanslı nokta bulutu veri setleri, fotoğraflar ve 3B nokta bulutundan animasyonlar sağladı. LKAB, üçüncü kişiler, çalışanlar ve yerel halkı hasarın boyutu hakkında bilgilendirmek için görselleri yayınladı.